söndag 2 december 2012




Ett nytt spännande uppdrag

Fram till  jul ska jag arbeta i en förskoleklass. Det ska bli jätteroligt !

Idag var första dagen. Jag kom till klassen efter lunch. 
Vi, den andra pedagogen och jag har just gått en kurs i Tragetonmodellen och jag vill pröva. 

Först fick vi en hel del hinder.
Det finns 10 bärbara elevdatorer på den lilla skolan och jag behöver 8 till F-klassen. Datorerna är inlåsta i ett kassaskåp som går och rulla. Efter lite bestyr lyckades jag få skåpet med alla datorer in i hissen till andra våningen. 
Det var ett jättetungt skåp och trösklarna till klassrummet var ett nästan oöverstigligt hinder. Men med envishet och hjälp av en elev i åk 4 lyckades det.
Då kom nästa hinder. Alla elever har egna inloggningar. Dessa hade jag hämtat hos bibliotekarien. 16 användarnamn av typen syZ4kitmh.
Alltså ett antal tecken utan sammanhang och 16 lösenord i samma stil.
Alla lösenord ska bytas till ett gemensamt, med rätt antal tecken. 

Som tur var var vi 3 vuxna som kunde hjälpas åt. Eleverna var ganska tålmodiga och fick en teckningsuppgift medan de väntade att deras datorer blev färdiga. 
Till slut kunde vi komma igång. 
Eleverna arbetade två och två. Det blev både glädje och sorg till att börja med. Alla skrev sitt namn, ett par barn försökte sig på att ljuda flera ord. Någon grät för att han inte kunde skriva ord.
Ett par elever kom på att man kunde hålla in en tangent och det blev massor av bokstäver. De skrattade högt. Vi gjorde staket av bokstäverna TTTTTTTTTTTTTTTT. Det gick att göra flera olika sorters staket.

Allt blev sparat och utskrivet, Alla elever var glada och nöjda.

I morgon ska vi skriva så många olika tecken som möjligt.

Det ska bli intressant att se hur det går.

Elevernas glädje gör det värt besväret att kånka upp datorerna och kämpa med alla inloggningar.

1 kommentar:

  1. Tur att dom har en fröken som gillar utmaningar.
    Det där verkar inte helt lätt. Tröskeln och inloggningarna t.ex.
    Men värt besväret.
    Vad gjorde du med den gråtande ungen? Han måste få extrahjälp så det blir ett ord åtminstone.

    SvaraRadera