tisdag 20 november 2012

RASTVAKT

Vad det är roligt att se eleverna i full aktivitet på skolgården. Några flickor bygger en koja och krattar ihop löv, så det blir en stor hög att sätta sig i som en skön fåtölj.
En pojke går lite ensam med en basketboll. Jag frågar om vi ska kasta  mot basketkorgen och se vem som kommer först till 10. Vi börjar kasta och straxt kommer det ett par barn till som vill vara med.
En pojke och en flicka i förskolklassen har bakat en "chokladkaka i en hink och låter mig smaka, men först ska kakan bli färdig.
En flicka kommer och berättar att en pojke sparkat henne i magen.
Oj då!
Jag hittar pojken i backen bakom ett träd. Han håller för munnen.
-Varför sår du och gömmer dig?
-Flickan, jag sparkade, jagade mig och ville pussa mig hela tiden.

Vilken tur att jag inte började skälla på pojken för att han sparkat. Det kan ju vem som helst förstå att man inte vill bli pussad.

Samtidigt har jag hela tiden kastat basketbollen i korgen och smakat åtskilliga gånger på chokladkakan.

När alla barnen gått in och jag gick sista varvet runt skolgården för att se, att alla leksaker hade plockats in, såg jag att det stod skriver något med vit krita på ett lågt staket vid några buskar.

Här är Marias, Måds och Arvids bageri för kladd kakor med choklad.

Det var med varmt hjärta och ett leende jag gick in från skolgården.

1 kommentar:

  1. Så mycket man får veta om man är öppen! Början till de relationer som krävs för att man ska lyckas bra med undervisningen!

    SvaraRadera