söndag 11 november 2012

OMSTART ... NY START...


Oj,oj vad tiden går. 

I torsdags var jag på en MYCKET bra och inspirerade Workshop om hur man i förskolklassen kan arbeta med bilderboken på olika sätt. Måla, dramatisera, göra collage osv.osv. Alla barnen använde samma bok.


Jag läser nu en kurs i Dynamisk Pedagogik på halvtid. Där bearbetar vi texter och upplevelser genom estetiska uttryck. 
Måla ett minne
Skriv en ramsa som beskriver boken du läst
Uttryck glädje - gemenskap- utanförskap genom rörelse
Gå ut och plocka material och gör en installation som beskriver några arketyper.
Använd lim silkespapper och färg och beskriv de olika rollerna du har. (Använd Moxnes djuproller)

Jag upplever att måla, rimma, gestalta ger en mycket större förståelse när jag bearbetar och redovisa de teoretiska kunskaperna. Jag måste verkligen visa att jag kan och förstår. 

Barnen i skolan behöver i hög grad estetiska sätt att lära och redovisa.

På hemsidan www.alvinaforlag.se finns arbetshandledningar till flera böcker.




 Läs Som om jag vore något mycket dyrbart
MILJÖMÄRKT KAPITELBOK
Som om jag vore
något mycket dyrbart
av Terri-Lynne Waldvik
På Grågatan i Sunns stad bor en man som kallas Tokgubben. Själv bor Sunn på Sorgenfrigatan. Men sedan den dagen Klara Öst befallde att de skulle attackera Tokgubben, stämmer inte det namnet längre. När Sunn försöker hitta ett sätt att lösa upp klumpen av sorg i magen får hon hjälp av sin mormor. Pappa, som blir så arg så att Sunn blir rädd, har visst också en sorg att göra klart. Så att han kan se på Sunn med varma ögon och hålla henne i sin famn. Som om hon vore något mycket dyrbart.

Terri-Lynne Waldvik debuterar på Alvina förlag med Som om jag vore något mycket dyrbart, en tätt vävd berättelse om drömmar, sorg och hopp. Om glädjen över orden, behovet av vänner och drömmen om en hund. Och mycket, mycket mer. En riktig högläsningsbok!
Utkommer 11 oktober.
pil Läs mer om boken här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar