fredag 28 december 2012

Logik

Att förstå hur barn tänker är mycket spännande att utforska. 
Jag bli för varje år  alltmer fascinerad. Ger vi barnen / ungdomarna tid att förklara hur det tänker, har det ofta ett logiskt svar. Även om logiken  inte stämmer med det "rätta" svaret jag som vuxen tänkt mig.

I jul har jag varit på en härlig skidsemester med mina barnbarn.
En eftermiddag ville femåringen spela kort med en vanlig kortlek.
 - OK,vad vill du spela.
Femåringen förklarade. 
-Vi lägger alla kort på bordet och tar upp två.. Är det två lika, får man par. Den som har mest par vinner.
Det verkar vara en solklar regel. Vi börjar.
Femåringen har tur. Klöver två och hjärter två- PAR!
En tvåa och en tia för mig inget par. Morbror en sexa och en kung inget par.

Så fortsätter vi . Femåringen har en otrolig tur.
Efter en stund får han  2 och 5
-PAR, säger femåringen.
-Nej.
-Jo
-Nej
-Jo
-Hur tänker du då?
-Om man vänder på femman så ser den nästan ut som en två. Då blir det par.Se här.

Så klart. Att jag inte tänkte på det.
-Men det blir inte rätt. säger jag
-Då gör vi så här, säger femåringen. Om man tar två, då är det bara 3 och 4 emellan.till fem. Det är så nära så då kan det bli par,

-OK. ( lite regeländring gör ju inte så mycket)

Vi hade en mycket trevlig stund. Kortspel -  träning räkning hur långt det var mellan talen- diskussioner om det är OK med vissa regeländringar. Då måste den nya regeln gälla för alla spelare.

GISSA VEM SOM VANN. Femåringen så klart! 


1 kommentar:

  1. Vi vuxna har väldigt svårt att lämna reglerna. De är visst absoluta sanningar? Det känns som om man gör något fel eller fult. Reglerna !!!!!
    De regler vi lärt oss. När vi köpt ett spel ligger det en lapp i asken med REGLERNA.
    Törs du lämna dom?

    SvaraRadera