torsdag 6 december 2012

Härliga ungar.

Tänk vad mycket man lär sig av barn.
I torsdags LUSADE jag eleverna. Det betyder att Förskolklassen för första gången testades i ett Läsutvecklings schema. Det ska sedan följa elevernas läsutveckling under hela grundskoletiden.

Redan hos sexåringarna är det stor skillnad vad de kan. Några elever känner igen ett fåtal bokstäver andra elever läser  kapitel- böcker.  Det är oerhört svårt att bedriva undervisning för hela gruppen. Det blir antingen för svårt eller för lätt. Det är inte underligt att det då och då blir oroligt i barngruppen, ingen får undervisning på sin nivå.

När jag sitter individuellt med eleverna upptäcker jag ofta att de tolkar instruktionerna väldigt olika.
Skriv ditt namn vid raden sa jag,
Här ? sa barnen och pekade
Ja
Ska jag skriva under raden eller över raden?
Skriv på raden sa jag.
På prickarna?
Ja det är en prick-rad.
Eleven skrev sitt namn prydligt på raden.
Dvs.bokstäverna skrevs så att prick-raden kom mitt i alla bokstäver som skrevs på raden.

Maud Lövqvist.

2 kommentarer:

  1. Ibland fick jag ungar i skolan som ännu i fyran ville veta exakt var de skulle skriva. Jag blev alltid förvånad men de startade inte förrän de säkert visste.. svaret
    -Det är inte så noga, duger inte alls då.
    Minns att jag ibland ritade upp på tavlan och visade. Då spred sig lugnet.

    SvaraRadera
  2. Varje gång jag skriver här ska jag bevisa att jag inte är en robot.
    Tänk om jag vore det.
    Det skulle väl vara intressant?

    SvaraRadera