lördag 31 mars 2012

tidsbegränsad läxa

      Tid är ett mycket abstrakt begrepp.


- Hur mycket har vi i  matte läxa ? 
- Läxan är att  räkna 30 minuter, säger läraren.
Hon vill vara snäll och ge alla lika mycket hemarbete oberoende av var man ligger i Matematikboken och oberoende av om man är duktig eller mindre duktig i matematik.

Det är en god avsikt men TID är abstrakt och 30 minuters läxtid i matematik kan se mycket olika ut.

Läraren tänker: "om man räknar 5-10 tal så tar det ungefär 30 minuter" och förväntar sig att eleverna kommer en bra bit framåt.
Så är det nog också för de flesta elever
men...
Är det en av mina specialelever elever som har en diagnos inom autism spektra  händer detta.

Han/hon sätter äggklockan  på 30 minuter,tar fram matematikboken, penna sudd och linjal, bläddrar fram rätt sida. börjar tänka efter hur man skulle göra, vässar pennan, suddar ut någon siffra som blev fult skriven, skriver det nya talet på exakt rätt sätt, glömde skriva LÄXA suddar, skriver som man ska göra, med ett fint streck under, börjar räkna... SÅ RINGER KLOCKAN. Eleven avslutar mitt i talet.

Nästa dag tittar läraren i boken: Men du har ju bara räknat 1 och ett halvt tal. Du ligger ju så långt efter, så du kunde väl har räknat lite mer för att komma ikapp. Läraren är irriterad.

Min elev blir ledsen och förvirrad. Han/hon har gjort precis rätt. Räknat 30 minuter. Så blir läraren arg  och irriterad. Eleven förstår ingenting.
Han/ hon har gjort helt rätt men det duger inte.
Hur ska man då göra för att läraren ska bli glad?


Läxan bör vara mer konkret
Räkna 5 tal
Räkna minst 5 tal
Läraren sätter ett streck i boken som visar hur långt eleven ska räkna.

Så alla elever har samma chans att göra rätt







1 kommentar: