söndag 18 mars 2012

Skönlitteratur som behov

Nu pågår PISA undersökningen igen. I min skola är flera elever slumpmässigt utvalda att delta. Vissa elever tycker vi :"BRAVO nu kan vi visa, att våra elever är duktiga och att utvecklingen går framåt". Andra elever tycker vi:" Det var ju synd att just han, som har så stora svårigheter blev utvald".
Så är det ju med slumpen.Den går inte att påverka.

I många olika grupper har jag senaste tiden varit med och diskuterat elevernas läsande och läsförståelse.
Flera artiklar  i tidningar  funderar över varför barn och ungdomar i Sverige har så låga resultat.
För mycket TV-tittande.
Datoranvändningen gör att man läser sämre.
Skolundervisningen har försämrats.
För mycket andra aktiviteter som konkurrerar med läsandet.

Ja förslagen är många och antagligen finns det lite sanning i alla förslagen.

För att för att bli bra på läsning och läsförståelse måste man träna läsning och läsförståelse. För att vilja träna läsa böcker,måste man ha en positiv inställning till böcker och förstå att de kan ge härliga upplevelser.
DET är vår uppgift som föräldrar och lärare. Läsa mycket för barn. Genom högläsning få dem att förstå att böcker kan vara roliga, spännande sorgliga, ja innehålla allt.

För några månader sedan träffade jag en flicka som var bekymrad för att hon inte kunde läsa. Hon hade fått en dyslexidiagnos och fick hjälpmedel med inlästa läroböcker. Eftersom jag tycker det är viktigt att träna läsning ,bestämde vi att flickan som gick i år 5 skulle lästräna tillsammans med mig.
Vid vår första träff frågade jag flickan vilken sorts böcker hon ville läsa, så skulle jag låna dem på biblioteket.
Flickan berättade att hon drömde om att läsa Harry Potter. Hon var ett stort fan av Harry Potter och kunde allt om Harry Potter, men böckerna var ju så tjocka, så hon kunde inte läsa dem.
Jag föreslog att vi ser om det finns en lättläst variant av Harry Potter, så läser vi i den.
NEJ ! sa flickan. Jag vill veta allt som står i boken ,men inte är med i filmerna , det får man inte i en lättläst förkortad upplaga.
OK, vi lånar original versionen ,så läser vi varsin sida föreslog jag.
Sagt och gjort , nästa gång vi träffades hade jag lånat boken. Flickan var super-glad och skulle läsa en sida till nästa dag.
Nästa dag hade hon läst halva första kapitlet. Man såg henne gå och läsa boken på rasterna och diskutera med de andra flickorna som var Harry Potter fan.
I julklapp önskade hon sig bara Harry Potter böcker.

Jag säger nu inte att det alltid är så lätt att få elever att träna sin läsförmåga. Flickan hade turen att ha föräldrar som läst mycket för henne, så hon visste att böcker kan vara innehållsrika. ( hon ville inte ha en lättversion).

Hon hade svårt att läsa och inte självförtroende nog att försöka läsa den bok brann för.

Tänk om vi skulle lyckas att få fler barn och ungdomar att brinna så mycket för att komma åt innehållet i böcker, så de med hjälp och stöd vågar försöka läsa själva och därmed öka både läs-förmåga, läsförståelse och framför allt få en HÄRLIG LÄSUPPLEVELSE.

1 kommentar:

  1. Vad vi har kämpat med böckerna....tänk alla lektioner jag haft om böcker i klasserna för att inspirera. Nu har jag sysslat med ettbarnbarn-fröken rådde honom att läsa 15 min varje dag.
    Akta dig för det.
    Det blev ett beskt piller som måste tas dagligen och efter 15 min slutade han alltid ! läsa.
    Nu läser han när han vill, och han vill ganska ofta. och vi har gjort en korg med attraktiva ofta utbytta böcker.

    SvaraRadera