söndag 25 mars 2012

Förhållningssätt

Jag har varit på "kurs" i helgen. Årsmöte i Kordaföreningen.
En förening som jag var med och startade för 19 år sedan.
Vi var en grupp entusiaster, som  hade gått många utbildningsveckor i Dynamisk pedagogik, sommarkurser och kurser en kväll i veckan höst och vår.Vi gick ledarutbildning och blev behöriga att leda kurser.
Dan Lipschütz var grundaren.
En dag sa han: Jag vill att ni på något sätt formaliserar det vi gör, så att det leder vidare och finns kvar.
Jag visste hur man startar en förening.(Hade tidigare startat "Hassela Solidaritet Trollbäcken).
Tillsammans med några andra Korda -entusiaster träffades vi hemma hos varandra och diskuterade.
Sagt och gjort.
Hemma i köket hos Monica bildade vi "Korda föreningen".
Jag var fortsatt aktiv ett antal år, sedan tog andra intressen över.

Nu många år senare är jag på ett årsmöte i en drama sal på Lärarhögskolan.

Mycket har hänt.
Duktiga medlemmar har arbetat intensivt och nu kan man nu läsa 90 högskolepoäng i Dynamisk pedagogik på Lärarhögskolan.

Temat för dagen är TID.
Vi gestaltar tid på olika sätt med rörelse och egna målningar som vi diskuterar i smågrupper.

Jag tänker
 -Ja så här var det.Minns:
-De nära upplyftande samtalen.
-Den respektfulla tonen.
-Förhållningssättet.

Denna lördag har jag fantastiska möten med personer jag inte kände ett par timmar tidigare.

Vid lunchen har vi intressanta diskussioner om Förhållningssätt.
Vad viktigt det är vilket förhållningssätt vi har i möten med ungdomar i skolan.
Möten som kan var helt avgörande för en elev, om han/hon ska klara sig och få kraft att kämpa med sina svårigheter.

Jag kommer att gå på både vårmöte och höstmöte på Korda föreningen.
Kanske läser jag några poäng på Lärarhögskolan.
Dynamlsk pedagogik vill jag ha mer av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar