lördag 10 mars 2012

Vägen till förståelse av ekvationer

                      X + 3 = 5


Jag förstår inte!!!!!


En av mina elever  blir frustrerad när jag inte kan förklara så hon förstår. Jag har varit mycket pedagogisk (tycker jag) och berättat att i en ekvation får man göra vad som helst, bara man gör samma sak på båda  sidorna om =.
För att få x för sig själv tar vi bort 3 på båda sidorna = .
x + 3-3= 5-3
x = 2

Jag förstår inte.


Ok. För att göra talet konkret tar jag fram mina plastpluppar.
x + o o o = o o o o o
x = o o

Jag förstår inte !!


Min elev är nu ledsen och arg. Hon vet att det är flera sidor med ekvationer i boken. Man måste kunna räkna med ekvationer.

Hur ska få henne att förstå ?
- Vad är det du inte förstår ?
- Vad är x
- X är 2
- Vad är X ?
- X är ett okänt tal, som vi räknar ut och kommer fram till, att det okända talet är 2.
- Ja men VAD är X ?

Hur ska jag konkretisera vad X är. Då får jag syn på elevens pennskrin.
- Jag ser att det här är ett pennskrin, men jag vet inte hur många pennor som finns i det. Vi säger att pennskrinet är X

Så lägger vi talet igen; ett pennskrin + o o o = o o o o o

Vi räknade alla talen på de första tre sidorna boken med hjälp av ett pennskrin och plastpluppar.

Därefter  kan min elev räkna ekvationer och använder bara siffror.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar