måndag 12 mars 2012

Räkna pengar



Förberedande matematik.

Vilka matematiska kunskaper har en 6- åring? 
Till specialtanten får alla barnen komma och räkna, De får räkna så lång de kan.Vissa barn kan räkna till hundra andra till fjorton. Det är stor variation.
Vi ska räkna pengar, sa jag till en pojke.
Jag har 10 riktiga  enkronor.
Vi arbetar med dem på lekfulla sätt, så jag får information om hur långt pojken kommit  med sina matematiska kunskaper.
Jag lägger fram 6 kronor. Pojken får dela så vi får lika många var.
Om jag får 4 kronor hur många får du då?
Om jag har 3 kronor och du får en mer, hur många har du då?
Om jag har 5 kronor och du har två mindre, hur många har  kronor har du då?
Vi leker med kronorna på alla tänkbara sätt. Räknar första andra tredje, vilken är den femte kronan?
Vi tar fem kronor, blundar och jag gömmer två kronor i handen.
Tittar.
Gissar.
Hur många har jag gömt? Vi skrattar räknar och räknar.

Allt är roligt och det går jättebra!

Jag tänker, det går så bra.Vi fortsätter och räknar med högre tal!
En tjuga, en femtiolapp, en hundralapp. Tyvärr har jag inte riktiga pengar utan tar fram leksakspengar.

Jag säger entusiastiskt. 
- Du är så duktig ,så du kan kanske säga hur mycket pengar det här är.

- Varför har du sånna där pengar?säger pojken. 
- Det är leksakspengar, dom kan man inte köpa för, det är inte riktiga pengar. 
Dom pengarna får du lägga i dockhörnan.

Så var den matematiklektionen slut.

Barn tänker konkret.

Nästa dag har jag riktiga sedlar med mig till skolan.

1 kommentar:

  1. allt känns igen och jag undrar i mitt stilla sinne om ingen annan speciallärare skriver blogg?????

    SvaraRadera