tisdag 10 april 2012

Belöningens betydelse

Ibland är det tungt och tråkigt att lära sig svåra saker.

- Jag FÖRSTÅR inte
- Jag VILL inte
- Jag ORKAR inte

Det är lätt att förstå eleverna som  vill ge upp.
De har det svårt att lära saker de inte är intresserade av och  de förstår inte vilken nytta de har av kunskapen.
" Alla " andra i klassen förstår och går vidare, men några elever blir kvar och får kämpa och kämpa.

Då är det härligt med en belöning eller förstärkning som man säger inom tex KBT

Förstärkningen kan se väldigt olika ut. Tillsammans med varje elev brukar jag komma fram till vad som passar just honom eller henne.

En elev i årskurs 5 älskar att rita. Det är speciella seriefigurer som han ritar av från datorn. En lektions flitigt arbete på jobbiga matematik lektioner ger 5 minuter " rit tid". Tiden samlar han ihop och få ta ut på en lektion på måndag eftermiddag. Det blir 30 minuters ritande var annan vecka.

En elev i årskurs 8 älskat att spela kort. Hon har ett häfte hon skriver stjärnor i varje matte-lektion hon arbetat bra. Varje stjärna ger 5 min. speltid. Hon samlar ihop så vi tillsammans kan spela korten en hel 40 minuters lektion.

En elev i årskurs 2 behöver korta strukturerade avsnitt. Jag har kopierat lämpligt material i häften. När hon räknat ut ett häfte får hon klistra på ett stort silverhjärta. Då säger hon alltid:
Nu ska jag jobba riktigt bra med nästa häfte så jag får klistra på ett stort silverhjärta där också.

Klistermärken är bra för elever i alla åldrar. Får man välja är det extra roligt.

Finns inte den inre motivationen 
går det bra att  förstärka med yttre motivation.

1 kommentar:

  1. vi har ett barnbarn som är beroende av sådan förstärkning.Pokerpoletter tas fram vi många tillfällen -ibland spontant för att förstärka hans goda beteende. Bra nu stängde du av datorn när vi sa till.
    Bra nu var du jättesnäll mot lillasyster.
    Poletterna växlas sedan till hans önskemål. En utflykt med bara pappa eller inköp av minilegogubbar eller kanske en rekordbok.Olika många poletter för olika saker.
    Det låter som mutor men känns aldrig så i verkligheten.

    SvaraRadera