torsdag 12 april 2012

Röken ska vara åt samma håll som flaggan

  
När jag var 6 år skulle alla barn göra ett Skolmognadsprov. 

Det var både roligt spännade och nervöst.
Äntligen hade jag blivit så stor att det var dags att börja i skolan. 
Jag hade gått i lekskolan och älskade det.
Min kamrat Göran  var två år äldre och alltså hade gjort provet för länge sedan. Jag frågade om tips vad som skulle komma på testet. 
-Man får rita olika saker sa han.
-Kom ihåg att rita röken i skorstenen åt samma håll som flaggan blåser. Röken kan ju inte blåsa åt andra hållet.

Jag hade aldrig tänkt på vilket håll röken blåser. Vilken tur att han sa de, så jag fick börja i skolan.

Nu har vi inte skolmognadsprov alla ska få börja skolan. Det låter ju bra. Men är man född sent på året och lite sen i sin utveckling kan skolan bli många år av gråt, stress och knappast stärka självförtroendet.

Jag tycker att vi är alldeles för rädda att låta barn gå två år i förskoleklass.

Det finns mycket forskning som talar om lekens betydelse. Ge barnen den tid de behöver att utvecklas genom lek. Är man född i december har man fått nästan ett år kortare tid att utvecklas än det barn som är född i januari.


NÄR BARNEN KOMMER TILL SKOLAN MÄTS DE MED SAMMA MÅTTSTOCK I 9 ÅR.

Ligger man lite efter redan från början, får kämpa hårt för att bli godkänd kunskapsmässigt och dessutom kanske vara den som är sent utvecklad i tonåren då kan det bli väldigt  jobbigt.


Det finns tid, låt baren få den tid de behöver. Ge barnet en lugn bra grund innan han/hon börjar åk 1.


Skulle barnet bli väldigt duktig gör det inte så mycket
Det är aldrig svårt att vara bäst. 







1 kommentar:

  1. Näe det är aldrig svårt att vara bäst.
    Var kommer denna brist på flexibilitet ifrån?
    Ingen annan inlärning går ju efter klockan?
    En pojke som nu är nästan femtio år blev tvungen att börja trots mamma och pappa som gav råd om att han behövde leka. En mardröm blev det.
    Varför lyssnar ingen på detta?

    SvaraRadera