onsdag 25 april 2012

Prov, prov,prov.

Nu är det helt hysteriskt i skolan.
Jag undrar hur de politiker som vill förändra skolan tänker?
De förstår förmodligen inte konsekvenserna av de beslut de tar.

Några elever i åk 9 hade Nationellt prov i engelska kl. 8- 10. Muntligt Nationellt prov i matematik kl. 12.30 - 13.30. Muntligt Nationellt prov i svenska kl 14.00 samma dag.

Det var ett extremfall, men det blir för mycket när alla prov ska ligga i slutet av terminen.
Många elever är mycket stressade. De vet att de Nationella  proven har en avgörande betydelse.
Eftersom man beslutat, att eleverna ska ha muntliga prov i smågrupper blir dessutom många lektioner inställda.
 Om läraren ska ha muntligt prov med en grupp på 3 elever, blir de andra eleverna "lediga", dvs de ska plugga på valfri plats utan lärare.


Många 16- åringar tycker att den bästa valfria platsen är Mac Donalds tillsammans med klasskompisarna. Gissa hur mycket pluggande det blir då.

Varje elev i 9-an har minst 20 lektioner provtid i Nationella prov på vårterminen.. Lägg sedan till ca 20 lektioner för "eget arbete" då andra elever har muntliga Nationella prov. 
Lärarna som ska rätta alla dessa prov gör det på arbetstid, dvs då har eleverna vikarier.

Eleverna i årskurs 6 och 3 har också Nationella prov, som tar en massa tid att göra för eleverna och rättningsarbete för lärarna.

Hur mycket kvalitativ undervisningstid missar eleverna under den period de har Nationella prov? 
Tänk på det du Jan Björklund.


Jag tycker verkligen att vi ska utvärdera eleverna kunskaper men...

Är det här sättet att arbeta med Nationella prov Det bästa sättet????????





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar