måndag 23 april 2012

Lek i fiktiva världar


Några pojkar i mellanstadiet är osams.
En pojke gråter och berättar, vad en annan pojke gjort för  fel,så han blivit ledsen.


Jag fattar ingenting och föreslår att vi ska sätta oss och reda ut.
Det tycker pojkarna är en bra idé.

Pojkarna berättar att de har lekt en lek på rasten och har nu olika idéer om hur leken ska lekas,och vad som blev fel.

Jag förslår att de avslutar leken och börjar en annan lek.
Det vill ingen av dem.
-Vi har kommit så långt i leken nu och byggt upp så många världar så vi vill inte sluta.
Det är alla pojkarna överens om.

Leken består av olika världar man kan befinna sig i  "Sly coop spyer" och " Blandvärlden"
Det visar sig att en av pojkarna är spelledare och de andra två vill spela de olika världarna.
Efter diskussion kom de fram till att man kan se hur lång tid man har rast och på mobilen ställa in alarm på halva tiden var tex 11 min, och då hinna leka båda världarna. En av spelarna vill ha en lysande stav, det får han.

Pojkarna vill ha överenskommelsen skriven på ett papper.
De fick det och alla var nöjda.


Jag har inte en aning om vad de leker, men det är något liknande ett dataspel fast de har allt i huvudet.

För 17 år sedan spelade min son Talisman, där byggde man också fiktiva världar och hade en spelledare.Dagens spel är kanske en utveckling av det.

Jag fick förmånen att hjälpa till att reda ut konflikten.Det lärde mig att:


DAGENS BARN ÄR KLOKA OCH KREATIVA, Fast jag begriper inte deras lekar



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar