onsdag 18 april 2012

experiment med en biocheck

Jag har köpt en biocheck för 100 kr  med ett Rosa hjärta.

Nu har det hänt igen:
En av mina elever orkar inte hela vägen fram till målet, dvs sista skoldagen i åk 9.
Skolket kom smygande på vårterminen och successivt öka fram till sportlovet.

De fantastiskt uthålliga föräldrarna kämpade som sjutton.
Vi fick till ett möte i skolan och anpassade undervisningen för att underlätta skolgången.
Det fungerade ett tag, men så blev det svårt igen,

Det som händer är att elever som har kämpat och kämpat för att klara sig över gränsen till  Godkänt i flera ämnen, tillslut inte orkar längre och bara vill ge upp.
Om de när de kommer tillbaka till skolan efter ogiltig frånvaro, får gliringar och kommentarer från klasskamrater, känner de lätt ett utanförskap och dras till andra elever i samma situation.
Dessa elever känner tillhörighet och gemenskap med varandra.

Ungdomarna är då verkligen ute i risk zonen, om de skolkar och drar runt i Stockholm på dagarna.

Belöning - förstärkning - relation här gäller att arbeta med alla till buds stående medel.

Hur ska jag få min elev att orka kämpa sista månaderna på högstadiet ?
Jag gör en chansning med biochecken, som jag erbjuder min elev att få -mot 10 skolk fria skoldagar.

Jag håller tummarna!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar