onsdag 27 juni 2012


RELATIOER

Jag har ofta pratat om att det är viktigt att ha bra relation till eleverna för att ha framgång i specialundervisningen.

På sista tiden har jag kommit att fundera mycket över, vad det är som gör en bra relation.

Det här året var det första året jag kände att jag inte hade en bra relation med ett par av mina elever på högstadiet. Varför blev det så??
Vad var det i relationen med dessa elever som gjorde att vi inte kom så långt, som jag önskade? 
Naturligtvis kan jag hitta många orsaker: 
Jag hade bara eleverna ett år, de hade haft många lärarbyten, de hade mycket nära kontakt med den lärare som jag efterträdde och de saknade henne mycket osv. osv.

Men... 
Det har fått mig att fundera. 
Hur är mina relationer till min familj, mina vänner och bekanta?
Vad är det som ger näring till relationen?
Vad är det som driver relationen framåt?
På vilket sätt bidrar jag till att relationen utvecklas?
På vilket sätt förhindrar jag relationens utveckling?

Jag kommer att fundera på och studera olika relationer, för att försöka komma underfund med och lära 
av relationerna omkring mig.

Kanske har jag blivit lite bättre nästa gång, när jag kommer i liknande situation med elever, som jag gjorde det här året.

1 kommentar:

  1. Mycket spännande .
    Vi jobbar på relationen med ett autistiskt barnbarn.
    Där finns nog delvis andra regler som gäller?
    Regler som vi inte förstår för vi kör huvudet i väggen ofta.
    Men vanliga regler gäller också det märks.

    Mycket svårt.

    SvaraRadera