söndag 10 juni 2012


Nu är läsåret straxt slut. De älskade eleverna slipper under ett par månader att våndas med prov som är avgörande för betyget.

De flesta nior är i hamn och har behörighet att komma in på gymnasiets praktiska linjer. Dvs de har minst 6 godkända betyg där matte, svenska och engelska är tre av dem. Många elever har betyg i alla ämnen och kan välja teoretiska gymnasielinjer.

Matten är det i särklass svåraste ämnet. Många elever misslyckas på prov. I år var det 14 av 102 elever på skolan som inte hade godkända Nationella prov i matematik.

I specialundervisningen har majoriteten av eleverna behov av stöd i matematik.
Varför är det så???

Jag tror det beror på att man inte ger alla elever tillräcklig tid och undervisning så de FÖRSTÅR det grundläggande i de olika momenten inom de olika matematiska områdena.
Eleverna lär sig hur man ska göra men förstår inte---- När de kommer till provet har de glömt.
Om eleverna ska kunna räkna tal mekaniskt utan att till fullo förstå måste de REPETERA mycket, så att momentet fastnar. Den tiden finns inte.
Väldigt få elever prioriterar att på eftermiddagar repetera uppgifter utan att läraren givit det som läxa. Nu för tiden är det mycket ovanligt att man säger åt en elev att räkna samma tal en gång till för att befästa kunskaperna.

Regelrätta individuella matte-läxor är sällsynta

I klasserna är det stor spridning av kunskapsnivåer och undervisande lärare behöver gå fort fram för att också tillgodose behoven hos de högpresterade eleverna.

Nu förespråkar vår "käre" utbildningsminister kateder-undervisning.
Han är välkommen att sitta längst bak i klassrummet på en matematiklektion med 25 elever.

Där står en aktiv engagerad lärare längst fram och pratar (undervisar) större delen av lektionen.
Ett tiotal elever är aktiva, svara på frågor och har intressanta matematiska samtal med läraren.
Ett tiotal elever antecknar mer eller mindre flitigt, försöker hänga med i boken, frågar eller skriver av kompisen.
Minst 5 elever har givit upp sitter och ritar, pysslar med telefonen under bänken eller drömmer och tittar ut genom fönstret.

De senare eleverna har stora svårigheter att klara målen i matematik.
Kateder undervisning är förödande för dem.
Kunskapsklyftorna ökar nu dramatiskt !!!


1 kommentar:

  1. Ja jag håller med dig.
    Min make som undervisat på KTH länge säger att det som de kan sitter ytligt-utantill utan förståelse.
    Vidare säger han att man måste lära dem ordentligt vissa grunder -INTE som nu rusa igenom altt möjligt för att få det gjort.
    Där är läromedelsförfattarna skyldiga. Alla människor behöver inte kunna Pythagoras sats eller ekvationer. Alla människor behöver det vardagsenkla. Många föräldrar säger när de ser barnens bok - Vad är detta? Jag kan inte!
    Djupförståelse.....

    SvaraRadera