söndag 17 juni 2012

UTSIKT
BAKÅT
STRÄVAN
UTVECKLING
FRAMÅT



Skolavslutning !!!

Härligt eleverna har kommit i mål... eller närmare målet. De senaste veckornas stress på högstadiet inför betygssättning är över.
Med mina yngre elever kan jag konstatera så här långt kom vi. I sommar vila och nya tag till hösten.

Läraryrket är ett fantastiskt arbete, Jag upplever ett avslut varje år i juni och i augusti börjar vi på nytt med alla möjligheter att utveckla, förbättra och förändra oss själva, vår arbetsplats.


I de flesta andra yrken har man samma arbetstider morgon och kväll år ut och år in. Vi har variation, vissa år sovmorgon andra inte. 

Jag tycker det är helt underbart att blicka framåt och tänka
-Det här ska jag utveckla nästa år.

Nu har jag fokus på, hur vi ska kunna använda datorer och Internet för att utveckla och stimulera barns lärande i svenska.
Skriva egna böcker på datorn, som sedan läggs ut på någon form av blogg så att även klasskamrater, farmor och mormor kan läsa. Det blir träning att skriva  och lästräning, som kan ge upphov till intressant " litterära" diskussioner.

Eleverna kan läsa böcker skriva recensioner, som på ett enkelt sätt kan läsas och kommenteras av kamraterna.

Jag vet att det redan finns lärare på andra skolor som är duktiga på det här. Tack vara Internet kan vi inspireras och lära av dem.
Vi ska utveckla det här på vår skola också.
Jag har pratat med ett par intresserade lärare, vi har möjlighet att få hjälp med bokval och det tekniska av bibliotekarien. 
Nu gäller det att organisera så att idéen och projektet blir av.
Processens gång får jag skriva om under hösten.

Jag samlar en liten "pilot grupp" i höst till ett planeringsmöte.

ALLT BÖRJAR MED FÖRSTA STEGET!






1 kommentar:

  1. Men det finns barn som börjat läsa frivilligt nu.....t.ex. två barnbarn här.
    De ropar och frågar om konstiga ord (fy så många det finns i s.k. lättlästa böcker.
    Men de skulle inte vilja älta boken mera sedan. De vill läsa nästa...helst i samma serie.
    Hur ska man få igång dem att skriva då? Det går nog om hela gruppen har en sådan uppgift!?

    SvaraRadera