onsdag 15 augusti 2012




Augusti sista sommarmånaden, som för väldigt många är den månad som innehåller både avslut och början. 
Slut på semester och ledig tid och början på det nya arbetsåret.
Det finns en härlig känsla av hopp och förväntan.

Jag har fantastiska släktingar, vänner, nära och kära.
I sommar har jag funderat över hur våra relationer ser ut.Jag har kommit fram till att möten blir riktigt bra och relationen fördjupas, när vi vågar öppna oss för varandra och prata om det som är nära och viktigt just nu. Vi samtalar utan att värdera vad som är rätt och fel. Vi får och ger varandra tid att lyssna och fundera.



Nu är det dags för ett nytt läsår
Vilka elever får jag i år ?
Vad kan jag förändra och förbättra ?

För att få elever att må bra i och kunna lära sig optimalt är en förutsättning att de trivs känner sig sedda  och har en bra relation med kamrater och vuxna i skolan. 
Relationer blir bra om det finns tid att lyssna och fundera.

I min skola finns ett förslag att alla mentorerna två gånger per termin ska ge eleverna tillfälle till ett kortare enskilt samtal.
Jag hoppas det blir så.
Jag tror att det skulle skapa en skola där fler trivs, mår bra och gör sitt bästa för att nå goda studieresultat.







1 kommentar:

  1. Måtte då detta samtal kännas bra för läraren och inte ett nytt tvång att göra på tid som inte finns. För förutsättningen är att läraren är positiv och inte har bråttom hem. Först då kan samtalet ge det som du vill.
    Eleven får ju inte heller vara pressad att gå hem.Vad ska man ta för tid? Läraren ska ju ha 25 samtal .....Kan man ta bort något annat?

    SvaraRadera