måndag 15 september 2014

Rastverksamhet, maktstrukturer och ledarskap

Det har hänt något på skolan. Vi, som haft en fantastisk miljö för våra elever på skolgården, har nu kommit i ett helt annat läge.
Barn som blir ledsna, känner sig utanför och får inte vara med.
Lekarna urartar med nya regler.
Nya lekar uppstår. Där bara vissa elever får vara med.
Olika typer av maktlekar smyger fram.

Vad gör vi vuxna ?

Pedagogerna har långa utredande samtal 
med elever som är osams
med elever för att komma överens om hur reglerna ska vara, 
med elever för att diskutera hur reglerna ska skrivas ner 
med pedagoger och alla elever för att informera om vad som gäller.

Vad har vi förändrat sedan förra året ?

Förändringen ligger naturligtvis hos oss vuxna. Vi har färre personal. 
Förra året hade vi en Lekvärd på skolgården, som ledde en lek där alla elever som ville kunde vara med.
Istället för att acceptera personalminskning och göra det bästa av situationen, har det blivit blivit oro i vuxengruppen. 
Några har blivit arga och ingen vill minsann göra för mycket. 
Många bevakar sina positioner.
Barn känner av de vuxnas frustration.

Det skapar en otrygghet som vi måste komma till rätta med. 

Vi vuxna måste samverka och bli mer lösningsinriktade i stället för att bara se problem. 
Då är jag helt övertygad om att vi kan återfå en god stämning bland eleverna på skolgården.

Men det måste gå fort.

Vi ska se över allas scheman i morgon. 
Hoppas att vi kan hitta förändringsfaktorer som kan åtgärdas omgående.
Flera av våra elever behöver en tryggare rastmiljö.

Jag ser med spänning fram mot hur vi kommer att arbeta om två veckor ?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar