onsdag 10 april 2013


Diagnoser 

Nu för tiden vill man stoppa in människor i fack. Vilken diagnos har du?
Jag har nog ADHD
Jag har dyslexi.

Det är lätt att man blir sin diagnos. 
Vi påverkas ju av en massa saker. Vår familj, var/ hur vi bor. 
Livshändelser av olika slag, är otroligt viktiga saker som formar oss till de individer vi blir.

Vi är oerhört komplexa och har en massa olika nivåer, att tänka och reagera på.
Vi agerar olika beroende på dagsformen och i vilket sällskap vi är
Ändå... 
Vill vi ha en kortversion hur vi är.
Vilken diagnos har du?
En elev sa till mig.
Maud vad ska jag svara när mina kompisar frågar mig Vad är det att ha Asperger, Hur är man då?

Jag blir alldeles stressad sa eleven, hur är jag? 
Jag vet inte vad jag ska svara, säger den olyckliga eleven (som har diagnosen Aspergers syndrom).
Så har jag dyskalkuli och kanske dyslexi också säger den olyckliga eleven gråtande.

Att vara tonåring är inte lätt för någon.

Väldigt många elever känner sig annorlunda och tycker att de inte passar in.

En elev som har diagnoser har det inte lätt att behålla självförtroendet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar