tisdag 13 augusti 2013

Förväntningar

 
 
Sommarlovet är slut... Nystart.... Härligt !
 
Jag tycker om att vara i planerandet, funderandet, framtidstänkandet.
Vad ska hända det här läsåret?  Vilka projekt har jag lust att arbeta med? Vad vill jag utveckla i min yrkesroll, i det konkreta arbetet med eleverna, i mitt privatliv, hos mig själv. Vad skall bli mitt eget växande det här läsåret? Vad vill JAG???
 
Att se framåt är också att se tillbaka.
Förra året var intensivt med arbete på två skolor och studier i Dynamisk pedagogik på Universitetet.
Men... det var för mig personligen mycket utvecklande.
 Jag lärde mig mycket om andra och framförallt lärde jag mig mycket om mig själv.
 
Jag tycker om att lära
 
I år har jag förmånen att åter få arbeta med de yngre barnen i skolan. De har mycket att lära ut. De tänker på ett härligt, konkret och funderande sätt. De kommer att lära mig massor och förhoppningsvis kommer jag att lära dem lite.
 
Jag kommer att arbeta intensivt med Mobbingarbetet och Likabehandling och försöka tillsammans med andra skapa stukturer och konkreta sätt att arbeta på.
Svårt, kanske omöjligt men jag ser ett lärande i att försöka.
 
Det har redan hänt något nytt och spännande. Jag ska tillsammans med några andra pedagoger använda Dynamisk pedagogiska övningar och förhållningssätt i arbetet med 150 elever som börjar gymnasiet. Målet är att motverka de motsättningar som brukar finnas bland dessa elever och få dem att lära känna varandra. Spännande - utmanande.
 
Jag kommer att spekulera och fundera över mitt lärande,
Lycka till med ditt lärande.
 
Hälsningar från Specialtanten


1 kommentar:

  1. Vilken tur för de gymnasieeleverna att få gör sådana övningar. Jag avundas dem och glädjer mig åt att de får en fin start.
    Det blir säkert lyckat!

    SvaraRadera