onsdag 12 september 2012

UNDERBARA, HÄRLIGA ELEVER.

Att vara lärare är ett underbart yrke. Dessa fantastiska möten med eleverna.
Jag har elever som är sena i läsutvecklingen, elever som har mycket svårt för matematiken. 
Att se deras lycka när vi hittat rätt nivå att arbeta på är fantastiskt. 

Jag har en pojke som älskar de kopierade häften han lästränar i.
Han får ett häfte på 4-5 sidor läs - och skrivträning. 
Häftena har en tom färgad framsida. där han skriver sitt namn. 
Pojken läser och skriver i häftet som är precis så svårt att han får anstränga sig, men inte misslyckas.
När häftet är klart väljer han ett klistermärke till framsidan, så tar han hem och visar mamma.

Nästa lektion hos mig får han ett nytt häfte som är utformat på samma sätt. Han blir jätteglad och längtar efter att tillsammans med mig få börja arbeta med häftet, som han tar hem och visar när det är färdigt.



Vi lärare vill ofta vara pedagogiska och ha färg-granna bilder och omväxlande pedagogiskt innehåll.




Vissa elever tycker att det är skönt, när det är förutbestämt vad man ska göra och gillar att det är ett likadant moment varje gång.



1 kommentar:

  1. Härligt med ett lagon svårt tunt häfte (som du gjort?)
    Jag förstår killen och tror att eleverna som behöver börja i nytt häfte är många. En räknebok kan ju vara en hel termin och roligt är det på första sidorna......

    SvaraRadera