tisdag 22 maj 2012

Tag av dig mössan !

I skolan är det en ständig diskussion. Är det så viktigt att eleverna tar av sig mössan? 
Nu är det modernt att ha mössan på sig inomhus. 
Varför ska vi vara så tjatiga i skolan????

Jag säger Alltid till om mössan.
Löjligt??
Nej det tycker jag inte.
Jag har egentligen inga speciella åsikter om att ha mössan på 
Men.........
Det handlar om GRÄNSSÄTTNING.

Tonåringar testar gränser.
Som vuxna kan vi bestämma var gränsen ska sättas. Om vi tar bort förbudet att ha mössa på sig på lektionerna kommer eleverna att testa gränsen med något annat.

Under de år jag arbetat på högstadiet har elever satt eld på papperskorgar, sparkat på dörrar.stört lektioner, satt fötterna på bordet och så vidare. De har testat var gränsen går.

Jag är stolt över att vi flyttat fram positionerna och att nu gränsen går vid att ha mössan på huvudet. Är vi eniga och konsekventa behöver man bara titta på eleven eller göra en markering med handen på mössan, så tar eleven av den.

Vill du ha elever som respekterar när du säger till

Bestäm var gränsen går
Var konsekvent!!!!
Prata med eleverna på en vänligt men bestämt sätt. De får inte känna sig kränkta.
Visa att du bryr dig.
Kom framför allt ihåg att berömma och uppmuntra när eleverna gör rätt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar