måndag 14 maj 2012

Strindberg firas nu vid 100 årsjubileet på många olika sätt.
Jag lyssnade på ett reportage om Strindberg på radion.

Man berättade att Strindberg fått många priser och mycket uppskattning för sina fantastiska och exakta naturbeskrivningar.
Hur kom det sig att han hade denna gedigna kunskap om djur och natur, undrade man.
Det har vid forskning visat sig att Strindberg under de första skolåren hade en lärare som läste högt för eleverna ur vetenskapliga böcker om växter, djurarter och naturfenomen. Läraren väckte Strindbergs naturintresse.

Idag får många barn höra alltför få böcker höglästa. Många elever har inte hört Astrid Lindgrens böcker. De har sett filmerna. Det är väl bra men...
En bok som man läser högt ett kapitel i taget ger tillfälle till reflektion, eftertanke och möjlighet till inre bildskapande på ett sätt som är oslagbart.

Även om några elever i gruppen har sett filmen Lotta på Bråkmakargatan.

LÄS boken högt för förskoleleverna. Den kommer att ge många skratt och härliga samtal med barnen.

Det samma gäller alla Astrid Lindgrens böcker. Läs dem för elever i passande åldrar.
Vid läsning hinner ni tillsammans uppleva och diskutera en händelse i taget.

En bra bok kan man läsa många gånger och reflektera lite olika varje gång, beroende på vilken sinnesstämning och utvecklingsfas man själv befinner sig i.


Pollyanna är den bok som varit närvarande för mig genom livet.

Pollyanna och hennes " Vara glad leken" har följt mig på ett positivt sätt, såsom det hemliga uppdraget att försöka göra bra saker för andra.

Har du någon speciell bok från din uppväxt?

1 kommentar:

  1. Om!!!!
    Pippi Långstrump--oj vilken upplevelse! mormor läste högt. boken var ganska nyutkommen och föräldrarna var bortresta. Jag fick mormor att läsa kapitel efter kapitel. Underbart.
    Sedan levde jag i många år i Bullerbyn. Jag kunde läsa själv då och jag hade så roligt.Bilderna var Ingrid Vang Nymans och jag älskade dem. Jag lekte deras lekar och jag ville bo i Bullerbyn och ha fem kompisar som de hade....Till sist målade jag bilderna noggrant.Då var jag säkert 12-13 år.

    SvaraRadera