söndag 22 november 2015

Alla vuxna borde känna till Barnahuset.

Nyligen blev jag ombedd att följa med som medföljare till en elev, som skulle åka till Barnahuset. 
Jag stod som ett frågetecken. Barnahuset, Vad är det? Vad ska jag göra som medföljare?
Jag fick veta att ”FN:s Barnkonvention fastslår att barn inte är föräldrars eller andra vuxnas ägodelar utan individer med egna rättigheter och ett människovärde, men också att barn har speciella behov av skydd och stöd”
När ett barn som misstänks vara utsatt för brott av en vårdnadshavare eller annan närstående ska förhöret ske under trygga förhållanden, utan vårdnadshavarens vetskap för att undvika risk för påverkan inför förhöret. 
I uppgiften som medföljare är det särskilt Artikel 3 i Barnkonventionen som är den vägledande principen;Barnets bästa ska komma i främsta rummet vid alla beslut som rör barnet”

Jag fick instruktion att inte berätta för någon om mitt uppdrag följande dag. Det var på min lediga dag så ingen lektioner behövde ställas. Jag skulle bara komma till skolan utsatt tid. Jag fick veta att jag skulle åka till Barnahuset med en elev jag känner väl. Resten skulle jag få veta nästa dag.
Kl. 7.30 var jag på plats. Då kom en kvinnlig advokat till skolan och jag fick veta mer. Eleven hade en mycket svår hemsituation och det fanns ett domstolsbeslut på att eleven och ett yngre syskon skulle få hjälp på Barnahuset,
Advokaten hade beställt en taxi och vi skulle hämta upp syskonet med sin medföljare. Barnen har medföljare med för att skapa största möjliga trygghet genom att en person de känner väl följer med.
På morgonen gav jag en kort information till  elevens mentor.
Eleven kom lite försent. Jag hämtade hen till mitt rum och Advokaten berättade på ett lugnt, sakligt och mycket bra sätt, att vi skulle åka till Barnahuset, som finns till för att hjälpa barn som har det svårt.  Vi skulle också hämta ett syskon och hens medföljare.
En stor taxi kom. Det var lektion för alla elever och ingen la märke till oss, När vi lite försenade hämtade syskonet och dess medföljare, blev båda barnen glada och det var en mycket varm och tillitsfull relation mellan barnen.

Det blev en lärorik dag.

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Intressant!
    Här finns mer information om Barnahus i Stockholm.
    Stockholm stad - Barnahus

    SvaraRadera
  3. Det låter otroligt! Mycket spännande och viktigt. Måtte barnen få det bättre!

    SvaraRadera